dissabte, 11 de desembre del 2010

Article de psicopedagogia

A la revista “Educat” núm. 5, especialitzada en psicopedagogia, vaig trobar un article molt interessant. El títol és: “Juguem amb la sonoritat del llenguatge en l’inici de l’aprenentatge de la lectoescriptura”. L’article ens parla de la importància de treballar la consciència fonològica del propi llenguatge oral per afavorir l’adquisició de la lectoescriptura.
“La resposta la trobem en el que la teoria psicolingüística ens planteja: l’ús de la consciència fonològica o la capacitat per a assolir l’enrevessada dificultat que comporta l’abstracció del nostre alfabet fonètic. Un bon desenvolupament en aquesta, implica reflexionar sobre els segments que formen el nostre llenguatge oral, bàsicament: fonemes, lletres, síl·labes i paraules... Per tant, per arribar a ser un bon lector, és molt important saber identificar les partícules que conformen el nostre llenguatge”.
Com a proposta didàctica que ens recomana l’autora de l’article, Montse Abril, és un ensenyament-aprenentatge basat en la multisensorialitat dels sons de la parla per estimular les capacitats perceptives i sensorials de l’alumnat. Algunes activitats poden ser:
-       Escriptura dels sons per mitjà del gest, dibuix o veu.
-       Escriptura de les lletres en una caixeta amb sorra.
-       L’associació de cada so amb diferents dibuixos.
-       Consciència dels cops de veu, comptant síl·labes.
Per últim, remarca que jugar amb els sons afavoreix la dificultat que suposa llegir. En el meu pla d’intervenció he utilitzat algunes de les activitats proposades a l’article en el racó de la consciència fonològica. Us penjo el link per a què pugueu llegir tot l’article o per a què fullegeu altres números de la revista:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada