dilluns, 15 de novembre del 2010

ANÀLISI DAFO

L’anàlisi DAFO següent ha estat realitzada amb l’ajuda de la psicopedagoga de l’escola. Els aspectes a tractar són generals de tot el centre ja què degut a què és el meu lloc de treball, he pogut aprofundir en aspectes que ja coneixia.  Els punts remarcats  amb cursiva i negreta són els temes específics que condicionen la pràctica psicopedagògica.

TEMA A TRACTAR: situació general del centre educatiu Sagrada Família d’Escaldes-Engordany (Andorra).

INTERIOR (controlable)
  • Debilitats
Ø Espais comuns reduïts pel gran nombre d’alumnes que té el centre (menjador, gimnàs, l’esbarjo...)
Ø  Poca implicació d’alguns pares (no venen a les entrevistes, no col·laboren en ajudar els fills a estudiar, a fer els deures...)
Ø  Falta informatització de la biblioteca de l’escola.
Ø  Augment d’alumnes amb diferents nivells i necessitats dins d’un mateix grup-classe. Fet que produeix una major atenció a la diversitat que no es pot atendre per falta de recursos.
Ø  Poder tenir més aules per poder fer una segona línea a nivell de centre i grups de reforç, grups flexibles i desdoblaments de classes a nivell de psicopedagogia i atendre tot l’alumnat que sol·licita plaça.
Ø  Poc consens a l’hora de portar a terme certs càstigs pel fet d’haver-hi diferents opinions i maneres de veure els problemes.

  • Fortaleses
Ø  L’escola ofereix cada any formació continua pel professorat de l’escola.
Ø  L’escola ha adquirit des de finals del curs passat el certificat de Qualitat ISO 9001, fent millorar  la gestió i organització del centre.
Ø  Oferta àmplia d’activitats extraescolars pels alumnes.
Ø  Ofert servei de menjador, guarderia al matí i estudi al migdia.
Ø  Bona comunicació entre etapes a través dels departaments (llengua, ciències, psicopedagogia...), dels claustres generals i les reunions d’etapa.
Ø  L’escola té un bon prestigi que es veu reflectit en les enquestes de satisfacció que es donen als pares i als alumnes i també per l’alta matriculació d’alumnes i fills d’ex-alumnes.
Ø  L’equip docent està ben qualificat amb les seves corresponents titulacions, és responsable i està implicat en la tasca educativa.
Ø  Existeix un bon treball en equip.
Ø  Al ser un centre petit i familiar hi ha una major atenció personalitzada a nivell de tota la comunitat (famílies, alumnes, professors, Pas: serveis de neteja i de manteniment).
Ø  Classes espaioses per ser un centre petit.
Ø  Implicació de l’escola en sortides culturals organitzades pel Ministeri d’educació d’Andorra.
Ø  L’accés a l’escola és bo i cèntric.
Ø  Es treballen molt els hàbits potenciant una bona disciplina, hàbits de treball, d’higiene...
Ø  Estabilitat del personal del centre sense haver-hi gaires canvis de professors. Aquest fet és positiu pel fet de què els alumnes tenen un bon seguiment.
Ø  L’escola es basa en el caràcter propi amb valors cristians.
Ø  L’escola ofereix l’aprenentatge de dues llengües estrangeres, anglès des de 3 anys i francès des de primer de primària. Des del centre es potencia l’aprenentatge de les dues llengües com a mitjà de comunicació indispensable en la societat actual.
Ø  El centre està associat a la UNESCO, realitzant activitats que fomenten els seus valors.
Ø  Actualment, s’inicia el centre a realitzar diferents activitats per poder arribar a ser Escola Verda.

EXTERIOR (no controlable)
  • Amenaces
Ø  Poca implicació d’alguns pares (no venen a les entrevistes, no col·laboren en ajudar els fills a estudiar, a fer els deures...)
Ø  Augment d’alumnes amb diferents nivells i necessitats dins d’un mateix grup-classe. Fet que produeix una major atenció a la diversitat que no es pot atendre per falta de recursos.
Ø  Pressupostos justos depenent del govern.
Ø  Facilitats al món del treball, sobretot la construcció i l’hostaleria, fa que hi hagi més abandonament de l’escolaritat obligatòria als 16 anys sense haver obtingut el títol. Aquest punt es tracta en l’orientació acadèmica i professional de part del departament de psicopedagogia.
Ø  El centre es troba en què hi ha un desfàs entre escola i societat degut a canvis en les estructures familiars i un augment de responsabilitats a càrrec de l’escola (educació per la salut, hàbits...)
Ø  Els canvis constants de lleis obliga a l’escola a actualitzar-se sense poder haver assimilat la darrera llei.
Ø  Estancament o davallada econòmica provocant que moltes famílies hagin de marxar del país per poder trobar feina en un altre.
Ø  L’escola depèn de dos ministeris, l’espanyol i l’andorrà, per ser escola espanyola ubicada a Andorra. Això repercuteix a vegades negativament pel fet que no hi ha acords entre ells.

  • Oportunitats
Ø  L’escola es dóna a conèixer a través de la realització de les jornades de portes obertes.
Ø  També es pot visualitzar la pàgina web de l’escola i en l’actualitat, s’estan creant blocs per etapes on s’hi pengen fotos de les diferents activitats que es duen a terme a l’escola.
Ø  Els alumnes quan acaben l’ESO tenen l’oportunitat de seguir estudiant en dos països diferents: França o Espanya, gràcies a la proximitat dels dos amb Andorra.
Ø  Es treballa conjuntament amb altres escoles del país i de l’estranger per tal d’enriquir-se mútuament realitzant intercanvis, trobades intercol·legials...
Ø  Realització de formacions continues per part dels professors.
Ø  L’escola té accés a noves tecnologies com ordinadors, pissarres digitals, canons, internet...
Ø  Des del centre és té accés i es participa en activitats culturals del país.
Ø  Realitza aliances amb els comuns, escoles congregacionals i parròquies més pròxims per tal de beneficiar-se mútuament de serveis (el comú deixa la piscina a l’escola i l’escola deixa les classes per ensenyar català a adults al vespre; es realitzen formacions conjuntes entre escoles per minimitzar costos...)

2 comentaris:

  1. Com a debilitat penso que la vinculació dels pares amb l'escola cada vegada és més reduïda. Com a conseqüència els nens no tenen hàbits d'estudi, de treball, d'higiene...cada vegada són més moguts, més espavilats i tot això no es pot solucionar sinó tenim la implicació dels pares en les entrevistes, en els deures a casa,ajudar-los a estudiar simplement a col·laborar amb l'educació dels seus fills juntament amb l'escola.

    També s'ha de dir que cada vegada més hi ha canvis d'horaris,més hores de treball en diferents feines, feines en les que s'ha de viatjar, no tenen hores per educar o cuidar als seus fills com es necessita per a la seva formació.

    Cada vegada es necessita més assessorament psicopedagògic per a nens o per a pares que no saben com a educar els seus fills, i en definitiva el que necessiten és temps i paciència cosa que no tenent i s'els acaba al finalitzar el dia.

    ResponElimina